Asi pred piatimi rokmi som sa dopracoval k štúdii Oxfordskej univerzity, ktorá dospela k záveru aké pracovné profesie zaniknú v najbližších rokoch. Druhý od konca, po telemarketingovom pracovníkovi skončil realitný maklér. Je to naozaj tak aj v skutočnom živote?
Keď som ako maklér začínal, boli to pokrízové roky. Realitný trh bol na vzostupe, predával som 4 nehnuteľnosti mesačne a v roku 2012 som už viedol realitnú kanceláriu so 6 maklérmi. Pravdou je, že len jeden z nich sa dokázal usadiť v pozícii makléra a dnes už vedie svoju vlastnú kanceláriu. Preškolil som oveľa viac maklérov, no časom som pochopil, že nie každý sa hodí na túto pozíciu. Dôkazom bola veľmi vysoká fluktuácia a tento jav som pozoroval aj u konkurencie. Odchodov bolo viac ako 80%.
O pozícii makléra sa povráva, že to môže robiť každý. Nafotiť nehnuteľnosť a pridať inzerát na opakujúce sa portály a nakoniec zhrabnúť vysokú províziu vraj dokáže každý. Taký vládne všeobecný názor medzi ľuďmi. Problém je v tom, že majitelia realitiek robia stále tú istú chybu. Náborujú bezhlavo, no skutočne dobrých pracovníkov je strašne málo. Maklér, ktorý pracoval pre mňa, je vyučený čašník. Je to dôkaz toho, že mal dobré predpoklady na zvládnutie školiaceho procesu a zodpovedne pristupoval k svojej práci. Dnes patrí k najlepším maklérom v okrese.
V čom je umenie skutočného makléra? Musí mať vedomosti o katastri, realitnom práve, financovaní a mal by poznať základné princípy pri vypracovaní zmlúv, či už sprostredkovateľských, rezervačných alebo kúpnych. Mal by vedieť navrhnúť celý proces predaja resp. kúpy nehnuteľnosti.
Žijeme digitálnu dobu. Fotoaparáty v mobiloch sú kvalitné a text inzerátu už zvládame napísať od stola. Kúpnu zmluvu si stiahnete za pár eur z internetu. Každý z nás má aj kamoša advokáta, ktorý priloží ruku k dielu. Je to však všetko, čo vie dobrý maklér ponúknuť?
Skúsený maklér má cit najmä na obchod. A o to tu ide. Keď inkasuje províziu 3% z hodnoty nehnuteľnosti, dobré vie, že je to vyššia hodnota, s akou sa bežne stretávame pri transakciách medzi bežnými ľuďmi. A to je potrebné si uvedomiť. Skúsený maklér má pre každý predaj stratégiu. Nielen čakať, kedy sa ozve záujemca. Aktívne musí pracovať s dopytom a ponukou.
Vždy tu bude skupina občanov, ktorí tú pomoc makléra vyhľadajú. Podiel na trhu so súkromným predajom sa navýšil, nie však výrazne. Znížila sa ponuka, a veľa maklérov ukončilo činnosť. Realitné kancelárie majú svoje miesto na trhu a ani digitálna doba nezmení to, že ich služby využijete. S maklérom sa poradíte, a vždy viete zobchodovať prijateľné podmienky. Myslite na to pri najbližšom stretnutí s maklérom.
V prípade predaja nehnuteľnosti som spísal bezplatný e-book, ktorý si môžete stiahnuť na tomto linku: 15 krokov, na ktoré musíte myslieť pri predaji nehnuteľnosti
Autor článku:
Marcel Franko – realitný a hypotekárny poradca | +421 949 129 656 | marcel@realitnyobchodnik.sk